Scrolla vidare för att se resultatet
av undersökningen!
Många företag är inte förberedda för de snabbt förändrade regelverken inom EU, vilket skapar risker för regelefterlevnad.
Hållbarhetsrapportering enligt CSRD är ett utmanande område där många företag saknar kompetens. Dessutom är utökade skatteregler (Pelare II), lönetransparensdirektivet och PEPPOL-fakturor andra områden som skapar oro för svenska företag.
Företag vänder sig allt oftare till konsulter för att få hjälp med att navigera komplexa regelverk och minimera riskerna.
När företag står inför nya och förändrade lagkrav, blir valet mellan att utveckla intern kompetens eller anlita externa konsulter avgörande. Enligt rapporten saknar nästan hälften av företagen den nödvändiga kompetensen för att möta EU:s nya regler, särskilt inom hållbarhetsredovisning (CSRD).
Medan vissa företag satsar på att utbilda sin personal, visar rapporten att 32% av de företag som saknar kompetens hellre anlitar extern expertis. Genom att använda konsulter får företag tillgång till uppdaterad kunskap, flexibilitet i arbetstid och minskade fasta kostnader, vilket kan vara avgörande i tider av förändring.
Ladda ner vår kostnadsfria guide "Konsult eller anställd?" för att få insikter och beslutsunderlag som hjälper dig att välja rätt väg framåt – ska ni investera i att utveckla er interna kompetens eller använda externa resurser för att säkerställa efterlevnad av de nya lagkraven?