Tredje gången gillt. När Annika Mather ännu en gång fick förfrågan om att gå över till Aspia från sitt dåvarande jobb tackade hon äntligen ja. Ett beslut som hon i dag inte ångrar en sekund. Nu har hon arbetat nära sex år på Aspia, till en början som implementeringskonsult, men sedan något år tillbaka är hon en del av teamet med interimskonsulter. 

– Fördelen med mitt jobb är att jag i princip aldrig blir uttråkad. Som interimskonsult får man testa att arbeta för olika stora bolag, inom olika branscher, i olika roller och i nya system. Man lär sig hela tiden nya saker och breddar sin kompetens, säger Annika Mather.

För mig är det en stor trygghet att mina kollegor har en bred och gedigen kunskap inom flera olika områden.

Den samlade kompetensen och breda expertisen inom Aspia är en av anledningarna till att Annika trivs på sitt jobb. Som interimskonsult är hon placerad ute hos kund och har i uppgift att lösa det mesta på egen hand. På hennes nuvarande uppdrag är hon ”en i gänget” men så behöver inte fallet alltid vara, därför känns det extra bra att Aspia alltid backar upp och finns där som stöd. Ett tydligt exempel på detta var när Annika ställdes inför en utmaning varken hon eller kunden varit med om tidigare; en aktieutdelning. 

– Jag hörde av mig till min chef på Aspia som kopplade ihop mig med en av kollegorna på skatteavdelningen. Efter några överläggningar kunde jag sedan gå tillbaka till min kund och rådge dem i frågan. För mig är det en stor trygghet att mina kollegor har en bred och gedigen kunskap inom flera olika områden.

Ansvarsfördelning och utveckling på Aspia
Aspia arbetar aktivt för att inte vara en toppstyrd organisation. Detta märks tydligt av i hur man delegerar ansvaret för att nå företagets uppsatta mål. Teamens uppgift blir att ta fram förslag och lösningar för att nå målen – vilket Annika tycker bidrar till ett bra och sporrande arbetsklimat.

– Det går fortare att göra förändringar, och rätt typ av förändringar, när vi som faktiskt arbetar ”hands on” får vara med att ta fram lösningarna. Jag har jobbat på flera företag med mer hierarkiska strukturer och på dessa ställen tar det oändligt lång tid innan en förändring faktiskt blir verklighet.

Personlig utveckling är något som intresserar Annika. Privat har hon just genomfört en utbildning för att bli samtalscoach och på Aspia går hon en kurs i självledarskap.

– Självledarskap handlar om att man ska förstå sig själv bättre och hur man kan förhålla sig till andra människor. Erfarenheterna från kursen använder jag dagligen exempelvis i kommunikationen med kollegorna ute hos kund; när jag skriver mejl funderar jag en extra gång på vilken typ av person det är som tar emot mejlet och hur hen bör bli bemött för att ta till sig det jag skriver.

Aspia är väldigt bra på att få en att känna sig som en i teamet och en del av företaget

Utbildningen i självledarskap som alla på företaget ska genomgå rimmar väl med det som Annika lyfter fram som en av de bästa sakerna med att arbeta på Aspia; den breda expertisen. Trots att Aspia är ett relativt ungt bolag har de tack vare sina kompetenta medarbetare en spetskompetens och en bredd som gör att man som konsult aldrig är ensam när man ställs inför olika utmaningar. Det finns alltid någon att fråga.

– Aspia är väldigt bra på att få en att känna sig som en i teamet och en del av företaget även om man är placerad ute hos kund. Det är en otrolig styrka.   

Snabbfakta

Namn: Annika Mather
Titel: Interimskonsult payroll
Kontor: Stockholm

Vill du veta mer om hur det är att jobba på Aspia?

Kul! Vi berättar gärna mer. Lämna dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort. Vi hörs!