Vilka tjänster kopplade till regelefterlevnad (Compliance) kan Aspia hjälpa till med?

Aspia säkerställer regelefterlevnad i förhållande till kollektivavtalsregler, semester, arbetsrätt och skatterätt, sköter all rapportering gentemot myndigheter och tar hand om det praktiska, såsom utbetalning av löner och utskick av lönespecifikationer.  Våra konsulter bistår med ansökningar, såsom SINK-skatt, expertskatt och jämkningar, för att säkerställa rätt skatteavdrag. Samtliga ersättningskomponenter såsom bonus, bostad, bil, drivmedel, traktamenten mm. bedöms och hanteras på rätt sätt.

Vidare skiljer sig reglerna kring skatteavdrag, beräkning av arbetsgivaravgifter och rapportering skiljer sig beroende på vilken bolagsform kunden har. Aspia säkerställer korrekt rapportering i alla konstellationer. Vid gränsöverskridande arbete bedömer vi om arbetet är att betrakta som tjänsteresa, utsändning eller lokal anställning. På individnivå bedömer vi den anställdes skattestatus, begränsad eller obegränsad.

Incitamentsprogram ökar medarbetares delaktighet och motivation

Lösningar efter dina behov

Vi hjälper dig med allt du behöver inom Expatriate Payroll. Från rådgivning till netto- till bruttoberäkningar, beräkning av preliminärskatt och arbetsgivaravgifter och rapportering till Skatteverket. Vill du ha hjälp med att få ordning på processer och rutiner för hantering av era Expatriater så hjälper vi er med det också.

För dig som vill ha all lönehantering på ett ställe så erbjuder vi en heltäckande lösning, både för dina lokalt anställda och dina utlandsanställda. Du slipper därmed ha flera olika leverantörer och kan vara trygg med att all löneadministration sköts av kompetent personal som är insatt i din verksamhet.

Komplexa internationella frågor

Vi hjälper er med komplexa frågor som rör internationella anställningar, till exempel expatriathantering som kräver kunskaper i skatteregler och socialförsäkringsfrågor. Vi ger vägledning i hur ni kan tänka som arbetsgivare för att det ska bli en lyckad rekrytering. 

Man och kvinna som sitter framför en dator

Korrekt lön för utlandsanställda

Företag och individer som arbetar internationellt står inför utmaningar hur lön, skatt och arbetsgivaravgifter ska beräknas och rapporteras i Sverige. Är de anställda skattskyldiga i Sverige? Vilket lands socialförsäkring ska de anställda omfattas av? Har de anställda expertskatt? Frågorna är många och det finns många regelverk att hålla koll på. 

Fokusera på din kärnverksamhet och låt oss på Aspia ta hand om lönehanteringen av era utlandsanställda. Kontakta oss så berättar vi mer!

Vad kan Aspia erbjuda inom Expatriate Payroll/Expatriaters lönehantering?

Kan Aspia ta hand om registreringar till Skatteverket och andra myndigheter?

Aspia hanterar bolagets skatteregistrering som arbetsgivare och för F-skatt. Detta gör vi för både svenska enheter, såsom aktiebolag och filialer, men även för utländska företag med eller utan ett fast driftställe. Vi bistår även med expertis relaterat till utstationeringsdirektivet och tar hand om rapporteringsskyldigheterna som uppstår.

Vad kan Aspia hjälpa till med när det gäller socialförsäkring för utlandsanställda?

Vi tolkar gällande regelverk, bedömer den anställdes socialförsäkringstillhörighet och räknar ut de svenska arbetsgivaravgifterna. Beroende på landskombinationen ansöker vi om A1-intyg eller Certificate of coverage (CoC), Vi avgör även om reglerna gällande utsändning (Posting) eller arbete i flera länder (Mulit-state) är tillämpliga.

Hur vet jag att jag rapporterar rätt brutto och skatt för anställda som har ett nettolöneavtal?

För anställda med en överenskommen nettolön säkerställer vi en korrekt skattemässig hantering. Vi upprättar netto-till-brutto beräkningar baserade på de överenskomna ersättningskomponenterna och säkerställer att rätt brutto och skatt tas upp i arbetsgivardeklarationen.

Kan Aspia bistå med rådgivning avseende det ekonomiska arbetsgivarbegreppet?

Sverige har sedan januari 2021 infört det ekonomiska arbetsgivarbegreppet. När en anställd skickas till Sverige för att utföra arbete, bedömer vi om en ekonomisk arbetsgivarsituation föreligger eller om 183-dagarsregeln kan tillämpas. Vi analyserar omständigheterna från fall till fall och gör en bedömning, informerar om konsekvenserna för både bolag och den anställde och tar hand om arbetsgivarrapporteringen.

Kan våra utsända medarbetare få hjälp med sina privata inkomstdeklarationer?

Vi upprättar inkomstdeklarationer för era anställda och säkerställer att beskattningen blir korrekt utifrån svensk skattelagstiftning och gällande dubbelbeskattningsavtal. Vi gör en bedömning på vilka inkomster som behöver tas upp i den svenska deklarationen, yrkar rätt avdrag och vi säkerställer att dubbelbeskattning undviks. Självklart hanterar vi även anställda som är Tax equalized.

Kan Aspia hjälpa till med att ansöka om forskningsavdrag?

För anställda som arbetar med forskning och utveckling finns möjlighet att ansöka om avdrag från arbetsgivaravgifterna, som kan leda till betydande kostnadsbesparingar för arbetsgivare.

På Aspia har vi ett team med specialistkompetens, som arbetar dedikerat med regelverket. Regelverket och ansökningsprocessen är komplexa, men våra kollegor kan hantera hela ansökningsprocessen.

Kan Aspia hantera ansökningar om skattelättnader för utländska forskare och experter?

Vi bedömer från fall till fall om en anställd kan vara berättigad till skattelättnader för utländska forskare och experter. Om förutsättningarna är uppfyllda kan 25 % av den anställdes ersättning undantas från beskattning. Vi samlar in all relevant information, gör en bedömning utifrån gällande regelverk, förbereder och lämnar in ansökan till ansvarig myndighet och sköter all kommunikation.

Kan Aspia hantera rapportering av arvoden som betalas ut till styrelseledamöter som är bosatta utomlands?

Hanteringen av styrelsearvoden är ett komplext ämne då den inte är enhetlig, utan i fråga om skatteavdrag och arbetsgivaravgifter blir det olika beroende på vilket land ledamoten är bosatt i. I vissa fall påverkas hanteringen även av varifrån arbetet har utförts. Utöver det är själva rapporteringen till Skattemyndigheten krånglig. Våra konsulter bedömer rättsläget från fall till fall och säkerställer en korrekt hantering ur ett skatte- och socialförsäkringsperspektiv och att all rapportering blir korrekt.

Varför Aspia?

Illustration av digital faktura

Modern och digital plattform med GDPR-säkrade lösningar.

Tillgång till specialister när du behöver personlig rådgivning i lön- och HR-frågor.

Du väljer själv hur mycket eller lite du vill ha hjälp med.

Kontakta oss

Tveka inte att lämna dina kontaktuppgifter – vi hör av oss till dig så snart vi kan.

Miljöbild från kontor med glad affärskvinna i förgrunden

Utbildning

Koll på reglerna för utlandsanställda?

Är du ansvarig för företagets lönehantering? Då vill du inte missa vår utbildning i internationell payroll som vi på Aspia och Skeppsbron Skatt skräddarsyr efter era behov.

Läs mer om utbildningen
Kontorslandskap med kvinna och man som arbetar vid datorer

Blogginlägg

Så förändras skattereglerna vid tillfälligt arbete i Sverige

Genom att införa ett så kallat ”ekonomiskt arbetsgivarbegrepp” förändrar regeringen hur personer som arbetar tillfälligt i Sverige ska beskattas från och med 1 januari 2021. Här redogör vi för vad som gäller.

Läs blogginlägget