Närbild på person vid dator med telefon i handen

Nya visselblåsarlagen – det här gäller

Från och med december 2023 omfattas alla företag med 50 - 249 anställda av den nya visselblåsarlagen. Det innebär att man måste ha en funktion för anställda att anonymt kunna rapportera om missförhållanden utan att riskera repressalier. 

Med Aspias visselblåsarfunktion säkerställer du att ditt företag uppfyller lagkraven. Dessutom sköter vi all administration och ärendehantering.

Så här fungerar det

1. Rapportering

Era medarbetare skapar rapporter krypterat och anonymt i vårt verktyg.

2. Hantering

I egenskap av självständig och oberoende part tar vi på Aspia emot rapporten digitalt eller vid fysiskt möte.

3. Utredning

Beroende på rapportens innehåll tar vi den vidare för eventuell utredning internt hos er eller hos extern part.

Vill du testa verktyget? 

Scanna QR-koden eller klicka här

Aspia-visselblåsartjänst-qr.png

Vad kostar tjänsten?

Implementering

  • Implementering med 25 rapporteringsområden (överträdelser): 3500kr
  • För branscher/företag eller koncerner vid behov av utökad implementation: 1890kr/h

Månadskostnad

Antal anställda: Pris:
50 - 249 2000
250 - 500 2500
501 - 1000 3000
1001+ enl.offert

Konsultstöd

  • Timpris vid ärendeuppföljning: 1890kr/h
  • Timpris vid utredning: 2650kr/h

Varför Aspias visselblåsarfunktion?

Teknisk lösning

En digital plattform där era medarbetare anonymt och säkert kan skicka in rapporter.

Illustration av tre personer i helkropp

Oberoende och självständiga

I egenskap av oberoende tredje part följer vi på Aspia upp och utreder rapporterade ärenden.

Illustration av väg med utplacerad kartnål

Lokal närvaro

Genom att vi finns på över 60 platser i hela landet möjliggör vi rapportering både digitalt och fysiskt.

Vill du vara säker på att du följer visselblåsarlagen?

Vi hjälper er gärna med en säker och komplett visselblåsarfunktion.