Med Aspia kan du vara trygg med att vi alltid kan leverera, oavsett semesterperioder, sjukdom eller annan frånvaro. Vi jobbar i team vilket säkerställer att du som kund alltid kan få svar från någon som är insatt i din verksamhet. Teamet leds av en personlig auktoriserad redovisningskonsult som du alltid har tillgång till när du behöver kvalificerad rådgivning.
Du får en skräddarsydd leverans av bokföring, redovisning och systemuppsättning. Som företagare kan du köpa hela eller delar av tjänsten. Vi erbjuder inte bara ett bokföringssystem, du kan även koppla ihop bokföringen med dina övriga administrativa system som tid- och projektuppföljning. Du får kvalitetssäkrade rapporter när du vill ha dem. Du kan känna dig trygg med att vi håller koll på deadlines till myndigheter och andra intressenter.
Få tillgång till en stor bredd av kompetenser att plocka in i olika delar av ditt företags livscykel. Förutom redovisningsspecialister har vi skatterådgivare, pensionsspecialister, lönespecialister, HR-experter och företagsrådgivare som kan kliva in om du behöver värdera ditt bolag, förberedda för försäljning eller generationsbyte. Vårt nätverk av experter hjälper dig att undvika vanliga misstag och fatta bättre beslut.
I den här guiden har vi samlat det du som driver ett aktiebolag bör ha koll på under ett räkenskapsår. Med särskilt fokus på årsbokslut och årsredovisning.
MyBusiness är vår affärsplattform där våra medarbetare arbetar tillsammans med dig kring allt som rör ditt företags ekonomi.
Här hanteras t ex kvitton, utläggsrapporter, kundfakturor, leverantörsfakturor, löner, tidsattestering och reseräkningar på ett säkert sätt. Du når allt både på datorn och i telefonen.
Låt Aspia bli din redovisningsbyrå. Vi ser till att allt blir rätt och i tid. Kontakta oss direkt eller fyll i formuläret, så hör vi av oss.
Kontakta oss idagVi har kontor över hela landet, och närvaro i Norden. Det betyder att du alltid kan vara trygg med att vi finns nära dig.
Vi är inte bara specialister på redovisning utan hos oss finns även experter inom HR-rådgivning, skatterådgivning, ESG, Expatriate payroll, interimskonsulter och mycket mer. Allt för att du ska kunna driva ditt företag på bästa sätt.
Hitta din lokala redovisningsbyråMinska risken för sena betalningar och felaktiga leverantörsfakturor med en effektiv och säker digital process.
Bokslut, årsredovisning och koncernredovisning kräver ofta mycket tid, kunskap och resurser – som du kunnat lägga på att utveckla verksamheten framåt.
Få hjälp med att fakturera dina kunder, hålla koll på betalningar, påminnelser och inkassokrav.
Vill du vara säker på att din deklaration görs på bästa tänkbara sätt och känna dig trygg med att du följer aktuella lagar och regler? Låt oss hjälpa dig!
Spara tid och minska risken för fel med digital, automatiserad hantering av kvitton och utlägg.
Aspia Go är din egen krångelfria ekonomiavdelning direkt i mobilen. Betala bara för det du verkligen behöver och gör resten själv.
Få kvalificerat stöd med redovisning, lön och rådgivning när ditt företag expanderar från att vara nationell till att bli nordisk eller internationell aktör.
Förstärk ekonomiavdelningen tillfälligt med en erfaren CFO, controller, redovisningsekonom eller koncernredovisare
Strukturera din hållbarhetsredovisning och ESG-rapportering med ett smidigt verktyg för strategiskt hållbarhetsarbete och kvalificerad ESG-rådgivning från Aspia.
Från årsskiftet öppnar möjligheten att lämna digitala års- och koncernredovisningar till Finansinspektionen i XHTML-format enligt ESEF-standard.
Här hittar du frågor och svar om hur det fungerar att outsourca redovisningen till oss på Aspia.
Outsourcing av redovisning innebär att en organisation eller företag anlitar en extern redovisningsbyrå eller tjänsteleverantör för att ta hand om sina bokförings- och redovisningsbehov.
Genom att outsourca kan företaget dra nytta av fördelarna med att ha tillgång till specialiserade konsulter med erfarenhet och expertis inom redovisning och skattelagstiftning, vilket kan hjälpa till att minska kostnader och förbättra effektiviteten.
Genom att outsourca din ekonomiadministration kan du fokusera på din kärnverksamhet och bygga värde genom att frigöra tid till det som ni är bäst på och Aspia hjälper dig med det som vi är bäst på.
Nej, du kan istället fokusera på ditt företagande och det du är bäst på. Genom Aspia får du löpande ett stöd genom uppdaterade/kvalitetssäkrade rapporter och ett bollplank i vissa beslutsfrågor samt trygghet genom att Aspia ha koll på befintliga lagar och regler samt om något förändras som påverkar ditt företag.
Några av faktorerna som man bör ta hänsyn till är i beslutet från inhouse till outsourcing är:
1. Kostnader
Outsourcing kan vara ett mer kostnadseffektivt alternativ eftersom du inte behöver anställa egen personal
2. Kompetens och erfarenhet
Outsourcing ger tillgång till kvalificerad personal med specialiserad kompetens och erfarenhet.
3. Fokus på kärnverksamheten
Genom att outsourca ekonomiadministrationen, kan företaget fokusera på sin kärnverksamhet och tillväxt
4. Flexibilitet
Outsourcing ger flexibilitet i förhållande till förändringar i verksamheten, till exempel expansion eller minskning av personalstyrkan.
5. Riskhantering
Outsourcing minskar riskerna för felaktig ekonomisk rapportering och möjliga ekonomiska bedrägerier.
När du väljer att outsourca din ekonomiadministration till Aspia får du en pålitlig och kvalitativ partner som kan tillgodose företagets behov och som har goda referenser.
Vi anpassar våra tjänster utifrån dina önskemål och behov, vilket är utgångspunkten för offerten.
Även om prislappen är något högre så vinner du ofta på att ha en flexibilitet vid förändringar i verksamheten. Du minskar samtidigt risken för felaktig rapportering.
Är du intresserad att veta mer, kontakta oss för en offert utifrån dina behov.
När vi startar upp tjänsten skickar vi ut ett kundformulär på vad du som kund måste hantera och tidpunkter att förhålla sig till, till exempel fixa behörighet på bank/Skatteverket, skicka in avstämd bokföringshistorik.
Därefter startar vi upp system, gör de standardinställningar som behövs, lägger upp användare med rätt behörigheter, kontrollerar bokföring och historiska värden per startdatum så att inga outredda poster förekommer samt tillse dig som kund med användarmanualer.
Genom hela uppstarten har vi en ansvarig hos Aspia som projektleder allt, så att du som kund ska känna dig trygg.
Vi kontaktar dig och ber dig svara på några frågor kring din verksamhet, samt komma överens om ett startdatum. Hur vi får över bokföringen beror på i vilket system du använder just nu. Används samma system kommer vi att koppla på oss på ditt nuvarande system. Vid övriga system behöver vi en Sie4-fil för att få över bokföringen. I samband med uppstarten kommer du få ett uppstartsformulär på vilket material/information som du måste inkomma med, detta för att göra uppstarten så smidig som möjligt.
Vi på Aspia hjälper dig med löpande redovisning och rådgivning för att säkerställa att ditt företag har en komplett och riktig bokföring utifrån lagar och regler, så att du kan fokusera på ditt företagande.
Revisorns uppgift är att kontrollera i efterhand att du uppfyller lagar och regler. Revision är frivilligt för mindre aktiebolag.
Nej, Aspia verkar på den marknad som du befinner dig på.
Hos Aspia arbetar vi alltid i team kopplat till ditt företag och arbetar i processer som är framtagna utifrån Reko, som är en svensk standard för redovisnings- och lönekonsulter och i övrigt i enlighet med FARs yrkesetiska regler.
Aspia är medlem i FAR som är en branschorganisation, som ansvarar för att ge ut Reko.
Alla våra system har genom gått en ISGRC som är ett ramverk för att hantera informationssäkerhet och datahantering inom organisationer. Det är en process som inkluderar att identifiera och bedöma risker för informationssäkerhet, utveckla och implementera riktlinjer och procedurer för att hantera dessa risker, samt att uppfylla lagstiftning och efterlevnadskrav.